Europese voorstellen voor openbare registers inzake rechtspersonen en andere juridische entiteiten

In het kader van het voorstel voor de de 4e Europese antiwitwasrichtlijn wordt in Europa gesproken over landelijke registers waarin gegevens inzake rechtspersonen en andere entiteiten worden opgenomen, onder meer inzake de uiteindelijk belanghebbenden. Eerder maakte ik al melding van de concept opinie van de Committee on Economic and Monetary Affairs van het Europees Parlement naar aanleiding van het voorstel voor de 4e antiwitwasrichtlijn, waarin een dergelijk voorstel wordt gedaan.

Inmiddels zijn er een groot aantal amendementen inzake het concept voor de 4e Europese antiwitwasrichtlijn ingediend, waarin ook voorstellen worden gedaan voor registers. Op de site van het Europese parlement zijn die amendementen te vinden. Een aantal van die voorstellen houden in dat de registers voor het publiek toegankelijk moeten zijn, waarschijnlijk naar Angelsaksisch voorbeeld.

Daar waar in het Nederlandse handelsregister allerlei privégegevens worden afgeschermd om crimineel misbruik te voorkomen (waar helaas ervaring mee is opgedaan), wil Europa alles “open” gooien, in de naïeve verwachting dat de burger dan zal kunnen “meehelpen” aan de bestrijding van criminaliteit door middel van rechtspersonen en andere juridische entiteiten. Dat is een vreemde gedachte, nu er een overheid is die al zeer veel informatie over de burgers heeft verzameld, bijvoorbeeld via de belastingdienst.

Het is te hopen dat het niet zo ver komt met de Europese openbaarheidsplannen. De excessieve dataverzameling die een gevolg is van de financiële toezichtwetgeving, zowel op Nederlands niveau [*] als op Europees niveau, is wat mij betreft een grote bron van zorg. Bij die verzameling spelen een groot aantal privacy- en veiligheidsvraagstukken [**]. Ik vrees dat vele ondernemingen moeite hebben de privacy- en veiligheidseisen.

NOTEN

[*] Onder meer op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, Wet op het financieel toezicht en Wet toezicht trustkantoren.
[**] Zoals de vraag of de gegevens bij de ondernemingen die de gegevens moeten verzamelen wel ICT-veilig en ‘fysiek’ veilig zijn opgeslagen; de vraag wie toegang heeft binnen de ondernemingen tot de gegevens; of de gegevens tijdig worden verwijderd; of de gegevens niet voor andere doelen worden gebruikt dan waarvoor ze zijn verzameld.

Aanvullingen 17 januari 2014

  • Transparancy International wil graag openbaarheid en heeft een bericht gepubliceerd waarin het de openbaarheidsvoorstellen steunt.
  • Zie voor discussie over mijn bericht de LinkedIn groep Privacy, Fraudebeheersing & Integriteit van NIBE-SVV. Uit een reactie blijkt dat (grote) financiële instellingen blij zijn als zij dergelijke registers geautomatiseerd kunnen gaan gebruiken.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: http://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: https://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Aandeelhoudersregister (landelijk), Bestrijding misbruik rechtspersonen, insolventierecht, Ondernemersplein, handelsregister en KvK en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s