Interview met Jong van de Kamer van Koophandel op e-overheid; “Handelsregister: klant is koning”

Onder de titel “Handelsregister: klant is koning” verscheen onderstaand artikel op e-overheid.nl over de dienstverlening door het handelsregister:

Handelsregister: klant is koning
29-08-13 |

Het Handelsregister wordt breed gebruikt – door zowel publieke als private partijen. De gegevens zijn actueel en betrouwbaar, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek. Maar bronhouder Kamer van Koophandel leunt bepaald niet achterover. Integendeel: het register moet nog beter.

“Het Handelsregister is al bijna 100 jaar oud. Van net na de Eerste Wereldoorlog. Sinds 2007 is het een basisregistratie, en onderdeel van het Stelsel van Basisregistraties,” begint Peter Jong. Jong is directeur Handelsregister & Juridische Zaken van de Kamer van Koophandel (KvK).

Rol overheidsadministratie

Jong: “Overheden – maar ook Belastingdienst, inspecties en CBS – die bedrijfsgegevens nodig hebben, zijn nu dus wettelijk verplicht om bedrijfsgegevens uit deze basisregistratie te (gaan) halen. En niet langer uit eigen registers. Die relatief nieuwe rol in de overheidsadministratie maakt het des te belangrijker dat we blijven werken aan de kwaliteit van de gegevens.”

Rechtszekerheid

Het Handelsregister vervult nog een belangrijke rol: die in het economisch verkeer. Want alles wat ooit is vastgelegd in dit register, is rechtsgeldig. Die rechtszekerheid is onmisbaar in het functioneren van de economie. Jong: “Doe jij bijvoorbeeld ooit zaken met een bedrijfseigenaar, dan mag je hem houden aan zijn afspraken. Altijd. Ook al is hij nu eigenaar-af.”

95% openbaar

95% van de gegevens in het register is openbaar. Jong: “Want iedereen moet kunnen nagaan met wie hij zaken doet. Moet weten: wie is de eigenaar van een bedrijf, wat is de rechtsvorm, mag iemand aandelen overdragen of niet? Individuele burgers moeten makkelijk bij zulke gegevens kunnen. Maar ook partijen als de advocatuur, notariaat, grote bedrijven, incassobureaus zijn ervan afhankelijk… Kortom: het Handelsregister biedt iedereen rechtszekerheid.”

Digitale handtekening?

Hoe werkt de KvK – bronhouder én gegevensverstrekker – aan de kwaliteit van dit register? Jong: “Enerzijds door te zorgen dat bedrijven hun gegevens nog beter aanleveren. Inschrijving is al verplicht als je start als bedrijf. Zie het als ‘geboortebewijs’: ben je ingeschreven bij de KvK, dan besta je. Maar ook wijzigingen, zoals een directiewisseling of andere rechtsvorm, moeten bedrijven verplicht doorgeven. Binnen een week. Dat gaat nog lang niet altijd goed. Wij willen dat hele aanleverproces digitaliseren. Papierloos maken. En dat is een hele uitdaging. Dan is een niet-te-hacken digitale handtekening voor bedrijven belangrijk. Een die gebruiksvriendelijk en betaalbaar is.”

Eigen set gegevens

Jong: “Daarnaast kijken we hoe we onze gegevensverstrekking nog beter kunnen afstemmen op de behoeften van onze afnemers. Het Handelsregister bevat enorm veel data. Niet alleen de (wettelijke) kerngegevens. Maar daarnaast een paar honderd overige gegevens. Elke afnemer heeft z’n eigen processen. En wil dus z’n eigen set gegevens. Gegevens die hij voorheen uit eigen registers haalde. Ons tweede verbetertraject is dus: hoe laten we het Handelsregister optimaal aansluiten bij de verschillende processen en specifieke gegevensbehoeften? Daar zijn wij nu heel druk mee.”

Lastenverlichting

Jong: “Met banken bijvoorbeeld overleggen we hoe zij gegevens ‘drempelloos’ – dus zonder menselijke tussenkomst – in hun processen kunnen inbrengen. Want ook zij moeten weten met wie ze te maken hebben. Zijn ook gebonden aan anti-witwas- en anti-terreurwetgeving. Met de combi Belastingdienst/CBS/Ministerie van Justitie werken wij aan één directe aansluiting. Voordelig voor dit soort grootschalige afnemers én voor de ondernemer zelf. Hij krijgt minder papieren opgaven en minder enquêtes van de overheid. En zo de beloofde lastenverlichting. Ook met overheden zoals gemeenten gaan we na wat hun processen zijn, en welke gegevens zij nodig hebben.”

Bevoegdheden online

Het Handelsregister is onderdeel van het Stelsel van Basisregistraties. Een netwerk, waarbinnen steeds meer gegevens uitgewisseld gaan worden. Jong: “Voorwaarde is wel dat registraties en afnemers dezelfde begrippen hanteren. Een ‘adres’ is voor de Belastingdienst bijvoorbeeld iets anders dan een ‘BAG-adres’ voor gemeenten. Die afstemming is een slag die we nog moeten maken. Een andere uitdaging? Die ligt besloten in een kernfunctie van het Handelsregister: het verstrekken van bevoegdheden. Wie kan, mag of moet iets binnen een bedrijf? Dat is informatie die ondernemingen nodig hebben om overeenkomsten met elkaar te sluiten. Bevoegdheden verstrekken gaat nu nog via papier. Maar straks direct – online.”

Bekijk de resultaten van het recente onafhankelijke onderzoek van TNS/NIPO (Pdf, 623 Kb) naar het Handelsregister.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: http://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: https://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Ondernemersplein, handelsregister en KvK, Rechtspersonenrecht overig en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s