Transparantie in de goededoelensector (ANBI’s), de stand van zaken (Rosalie van der Wel)

Al eerder besteedde ik in dit bericht aandacht aan de aankondiging dat een publicatieplicht voor de zgn. “ANBI’s”, de fiscaal geaccepteerde algemeen nut beogende instellingen, zou worden geïntroduceerd.

Rosalie van der Wel (e-mail; LinkedIn), belastingadviseur bij Mazars, schreef onderstaand bericht over de huidige stand van zaken. Meer informatie over dit onderwerp is te verkrijgen bij haar en haar collega-belastingadviseurs.

Transparantie in de goededoelensector

Vorig jaar heeft de invoering van de Geefwet geleid tot een aantal fiscale wijzigingen voor algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s). Tijdens de behandeling van de Geefwet is ook aandacht geweest voor de verbetering van de transparantie in de goededoelensector. Dit heeft ertoe geleid dat in de Wet Overige Fiscale Maatregelen 2013 gevolg is gegeven aan de motie om bepaalde informatie van ANBI’s openbaar te maken. Deze wijziging is van toepassing per 1 januari 2014 en zal nader worden uitgewerkt in een ministeriële regeling.

Onlangs hebben staatssecretaris Teeven en Weekers in een nadere brief meer uitleg gegeven over de nieuwe publicatieplicht voor ANBI’s. Hieruit volgt dat de nadere regelgeving thans nog niet bekend is en zal worden neergelegd de Uitvoeringsregeling Algemene wet inzake rijksbelastingen 1994. De aanpassing van genoemde uitvoeringsregeling bevindt zich in het afrondende stadium en het concept zal naar verwachting eind mei naar de Tweede Kamer gaan.

ANBI’s moeten vanaf 1 januari 2014 gegevens digitaal ter beschikking stellen aan het publiek. Op welke wijze dit moet gebeuren is nog onduidelijk. ANBI’s moeten in ieder geval de gelegenheid krijgen om een website te laten ontwerpen. Maar ook wordt mogelijk gedacht aan publicatie middels elektronische portals die via de brancheorganisaties (Stichting Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) ter beschikking worden gesteld. In ieder geval zullen de naam van de instelling, het door de Kamer van Koophandel toegekende unieke nummer en het webadres ook op de site van de Belastingdienst worden opgenomen om de vindbaarheid te vergroten.

Naast de hiervoor genoemde gegevens zullen ANBI’s contactgegevens, de doelstelling, een beknopt beleidsplan, de bestuurssamenstelling en het beloningsbeleid, een verslag van de uitgeoefende activiteiten en een financiële verantwoording moeten publiceren. Voldoet een instelling niet aan de verplichting, dan wordt de ANBI-status geweigerd of ingetrokken. Bezien wordt welke fiscale consequenties moeten worden verbonden aan het beëindigen van de ANBI-status. Of in de nieuwe wetgeving onderscheid wordt gemaakt tussen vermogensfondsen en fondsenwervers is nog niet bekend.

Zoals het er nu naar uitziet worden de nieuwe publicatieverplichtingen uiterlijk 1 juli 2013 in de Staatscourant geplaatst zodat ANBI’s in staat zijn om tijdige maatregelen te treffen betreffende de nieuwe verplichtingen.

Tevens is bekend gemaakt dat de Tweede Kamer eind mei nader geïnformeerd zal worden over het onderwerp integriteit van ANBI’s, waarbij ook op de ANBI-wetgeving wordt ingegaan.

Zodra er meer bekend is over de nieuwe publicatieplicht en de mogelijke aanpassing van de ANBI-wetgeving in verband met de integriteit van ANBI’s zullen wij aanvullende informatie verspreiden. Laat het mij s.v.p. weten als u daar belangstelling voor heeft. Ter informatie een link naar de brief van 25 april 2013.

Rosalie van der Wel, belastingadviseur bij Mazars
15 mei 2013
(e-mail; LinkedIn)

Aanvulling 29 mei 2013: op 29 mei heeft Rosalie een update verspreid, die hier is te vinden op dit weblog.

Aanvulling 21 juni 2013: zie ook het berichtMeer duidelijkheid over nieuwe publicatieplicht ANBI’s” van 21 juni jl. op de Mazars site.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: http://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: https://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Accountant en ondernemingsrecht, Bestrijding misbruik rechtspersonen, insolventierecht, Jaarstukken en financiële verantwoording, Stichting en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s